Sådan Bliver Du Succesfuld Influencer (3/4)

08-11-2017 | Influencer

Vejen til at blive en succesfuld influencer er for det meste brolagt med sjov og spas, men indimellem støder du på nogle udfordringer, der kan være svære at tackle og som kan betyde rigtig meget for din videre udvikling som influencer. I dag giver vi dig nogle af de mest almindelige dilemmaer du skal tage stilling til som influencer og ridser for og imod op for dine beslutninger.

 

Netværk – ja eller nej?

I takt med at dine sociale medier vokser i popularitet vil du begynde at blive et interessant mål for netværk. Et netværk er en betegnelse for virksomheder, som underskriver kontrakter med influencere om at varetage deres kommercielle interesser – dvs. at skaffe betalte samarbejder og andre muligheder til influencerne.

 

Ofte vil nogle af de første af disse netværk til at opsøge dig være udenlandske. De skriver ofte med et løfte om, at de kan hjælpe dig med at få flere abonnenter eller tjene flere penge gennem de annoncer, der bliver vist på dine videoer (altså Google AdSense). Ofte vil de fremsende helt urimelige kontrakter, der binder folk i op til tre år og vi vil her fra Bestfluence kraftigt anbefale at sige nej tak til tilbud fra netværk som disse. Sandheden er nemlig, at de intet kan gøre for dig, hvis de eksempelvis opererer fra USA og formegentlig heller ikke er interesseret i andet end at kunne tage en procentdel af din AdSense indtjening i kommission. Kontrakten kan også forhindre dig i at indgå andre, smartere samarbejder.

 

En anden type netværk du måske vil blive kontaktet af, er danske netværk. Det kan også være du selv kontakter dem. Der findes efterhånden en hel del derude. Inden for Youtube er Splay og Gonzo Media de største spillere. På blog-fronten er Bloggers Delight, SMAC og Buzzanova dominerende. Alle disse netværk har allerede en stor skare af influencere i stald og har bevist deres værd, så de kan helt sikkert være værd at overveje når det kommer til at få hjælp til at lande nogle kunder. Dog skal du være opmærksom på én ting; det kan godt være, at de lover dig guld og grønne skove, flere abonnenter eller følgere samt gode samarbejder med virksomheder, men det er ikke nødvendigvis, hvad der kommer til at ske.

 

Fordi disse netværk allerede har en masse store influencere i hus er sandsynligheden for, at de gider prioritere dig og fortælle deres kunder om dig, meget lille. Derfor vil de forsøge at lokke med at du kan ”komme i klub” med store influencere, men det giver ikke nødvendigvis pote for dig, hvis disse influencere ikke gider samarbejde eller I slet ikke bliver introduceret for hinanden.

 

Her fra Bestfluence vil vi anbefale, at du vælger dine samarbejdspartnere med omhu. Lad være med at gå med i et netværk før du er stor nok til at have en ”vis magt” i netværket i den forstand, at du er stor nok til, at din tilstedeværelse vil øge deres omsætning markant hvis de kan skaffe dig arbejde (husk, at netværk tager mellem 30 og 55 % i cut af alle samarbejder du tjener PLUS forhindrer dig i at lave dine egne samarbejder). Generelt giver det ikke mening for mindre influencere at gå med i netværk, da de ikke vil blive prioriteret men kontrakten med netværket vil til gengæld forhindre dem i at indgå samarbejder selv, og netværket vil ofte også tage en del af din AdSense indtjening – selvom de intet gør for at fortjene dette cut.

 

En tommelfingerregel er: hvis du ikke er med i top 15 af netværkets influencere eller har en helt unik vinkel eller profil at tilbyde, så lad være! Du får langt mere ud af selv at opsøge eventuelle kunder eller arbejde på freelance-kontrakter.

 

Sponsoreret indhold

Dette punkt hænger lidt sammen med det forrige. I takt med at flere og flere mennesker ser dine videoer og billeder eller læser dine blogindlæg, vil du blive mere og mere interessant for virksomheder. Virksomheder vil gerne fortælle omverdenen om deres produkter – altså reklamere – og det kan de gøre gennem dig. Det er en rigtig god ting, men der er helt sikkert nogle overvejelser du skal gøre dig inden du siger ja tak til et samarbejde. Vi kunne skrive lange bøger om dette emne, så hvis I vil vide mere, må I gerne kommentere på indlægget her – så vil vi forsøge at lave flere blogindlæg om sponsoreret indhold.

 

Sponsoreret indhold er grundlæggende dig, der reklamerer for en virksomheds produkt. Det kan jo gøres på mange måder – både gode og mindre gode. Der er nemlig en del fælder man kan falde i når en virksomhed skriver til én. Virksomhederne prøver jo altid at få den bedste deal de kan, og kan derfor i mange tilfælde være direkte urimelige i deres krav. I situationer som disse, kan det være smart at være i et netværk, som kan hjælpe dig med at forhandle. Hvis du selv sidder med forhandlingerne når potentielle kunder skriver til dig, skal du tænke over følgende:

 

Er det et godt fit? Hvis kundens produkt eller service ikke passer ind i din profil og det du står for, vil vi her fra Bestfluence anbefale dig at takke nej. Husk på, at din troværdighed er det eneste du har at sælge, og den mister du lynhurtigt hvis du begynder at reklamere for alt fra tandblegning til vægttabsprodukter og fidgetspinners. Der skal nok komme nogle kunder som passer dig bedre – vent på dem! Det får du langt mere ud af i det lange løb.

 

Derudover skal du selvfølgelig tænke over din pris. Virksomheder vil ofte forsøge at få dig til at reklamere gratis, men det vil vi kraftigt opfordre dig til at du siger nej til. Det de i stedet vil tilbyde, er produkter i bytte for omtale. For det første betaler en gratis neglelak ikke din husleje og du er formegentlig også meget mere værd end dét. Insister på, at du skal have betaling for dit arbejde; at reklamere gennem dig, er ligesom at putte en reklame i TV eller i et blad – blot meget mere troværdigt og formegentlig også mere effektivt. Det er hul i hovedet at forestille sig, at virksomheder får tv-reklameplads gratis, så hvorfor skulle de få det hos dig? Hvis du har problemer med at sætte pris på dit eget værd, vil vi super gerne hjælpe dig. Bare smid en mail på cecilia.demant@bestfluence.com så kan vi tage en snak.

 

Sidst, men ikke mindst, skal du være opmærksom på lovgivningen på området. Det er stadig meget en gråzone og forbrugerombudsmanden har sat nogle virkelig rigide regler og retningslinjer op for, hvordan man skal markere reklame. Vær opmærksom på at få gjort dine følgere opmærksomme på, at der er tale om reklame på den korrekte måde – ellers kan du desværre ende med at skulle betale bøder, og det ville jo være mega ærgerligt.

 

Kritik
En anden ting, du højest sandsynligt vil møde på din rejse som influencer, er kritik. Den kan komme fra mange fronter; først og fremmest de famøse ”trolls” som vil skrive og sige hvad som helst blot for at såre dig og nedgøre dig. Trolls kan kendes på, at de som regel kun kommer med fuldstændigt vanvittige beskyldninger eller påstande, eller at de kalder dig grimme ting helt ud af det blå. Der er ingen argumentation i deres indlæg og kun tale om forsmåede, misundelige mennesker på den anden side af skærmen. Her fra Bestfluence vil vi opfordre dig til at slette deres indlæg og blokere deres profiler, hvis de først begynder at kommentere på dine ting. Lad være med at forsøge at tale dem til fornuft; deres kommentarer er et råb om opmærksomhed, og der er intet du kan sige, som vil få dem til at høre efter eller blive retfærdige i deres kommunikation. Selvom de ting trolls skriver kan være stødende, krænkende eller sårende opfordrer vi dig til ikke at tage det så tungt; fejlen ligger hos dem – ikke dig! Bloker, ignorer og kom videre!

Den kritik du bør forholde dig til kommer i stedet fra folk som enten har fulgt dig længe eller som tager sig tid til at uddybe, hvorfor de synes at det du gør, kan gøres bedre. Hvis nogen skriver, at de synes dine blogindlæg er lidt ensformige, så lad være med at blive fornærmet og gå i defensiven som det første – spørg i stedet ind til, hvorfor de synes som de gør, for på den måde kan du finde ud af, hvordan du bliver bedre. Hvis kritik er formuleret pænt og ordentligt, kan man lære rigtig meget fra den. Det er vigtigt, at du er moden nok til at have selvindsigt nok til at erkende, at det du laver ikke nødvendigvis er perfekt, men at der altid er plads til forbedring. Lyt til dine følgere og tag deres feedback til dig – de giver dig nemlig et rigtig godt praj om, hvad der skal til for at du kan få endnu flere følgere!

Selvom kritik, dislikes og modgang kan være frustrerende at få, vil vi opfordre dig til at holde ved! Det går op og ned for alle og er en naturlig del af at være influencer. Hvis du virkelig brænder for hvad du laver, skal du nok klare dig igennem nedgangsperioder og ende med at stige i popularitet.

Det var tre lidt mere alvorlige ting du skal tage aktivt stilling til i dit liv som influencer. Vi håber, at indlægget kunne være til hjælp! Husk, at du kan altid kan skrive til os, hvis du har spørgsmål til noget af det vi skriver herinde. Vi vil meget gerne høre fra dig!

Hvad synes du om denne artikel?

Skriv kommentar


Kommentarer


Der er ingen kommentarer